.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رويدادهاي مهم استان گلستان در سال ۸۵
رويدادهاي مهم استان گلستان در سال ۸۵

استان گلستان با مساحتي بالغ بر ‪ ۲۰‬هزار و ‪ ۴۳۷‬كيلومتر مربع در جنوب شرقي درياي خزر واقع شده و براساس سرشماري سال ‪ ۸۱‬حدود يك ميليون و ‪۶۰۰‬ هزار نفر جمعيت دارد كه بيش از ‪ ۳۵۸‬هزار نفر آن در گرگان سكونت دارند.
‪ ۵۸/۷‬درصد از جمعيت اين استان را روستانشينان و ‪ ۴۱/۳‬درصد آن را شهرنشينان تشكيل مي‌دهند.
در يك تقسيم بندي كلي اين استان داراي ‪ ۱۱‬شهرستان، ‪ ۱۸‬شهر، ‪ ۱۶‬بخش و ‪۴۵‬ دهستان بوده و محور اصلي فعاليتهاي اقتصادي اين استان را بخش كشاورزي به خود اختصاص داده است.
استان گلستان به لحاظ تنوع قومي و تركيب جمعيتي به گنجينه اقوام ايراني شهرت يافته و در ان قومهاي تركمن، فارس ، سيستاني، بلوچ ، ترك و قزاق از گذشته دور تاكنون بطور مسالمت آميز با هم زندگي مي‌كنند.
با وجود اين تنوع قومي در استان همدلي و وحدت خوبي ميان اقوام وجود دارد كه در اين زمينه مي‌توان به حضور گسترده اقوام در مناسبت‌هاي مذهبي و مشاركت‌ها سياسي نظير انتخابات اشاره كرد.
مردم گلستان سال ‪ ۱۳۸۵‬را درحالي آغاز كردند كه چند روز قبل از شروع سال جديد ميزبان "احمدي نژاد" رييس جمهور دولت نهم و كابينه‌اش بودند.
حضور رييس جمهور در استان و ديدار با مردم شهرهاي گلستان و برنامه‌هايي كه براي توسعه بخش‌هاي استان از سوي دولت ارايه شد موجبات شادي و شور و شعف را در ميان مردم به همراه داشت.
اين حضور موجب شد تا مردم سال ‪ ۸۵‬را به همراه مسوولان با اميد به سرعت گرفتن روند رشد و توسعه استان گلستان آغازكردند.
قبل از سفر رييس جمهور ستادي براي بررسي نامه‌هاي مردمي دراين استان تشكيل شده كه اين ستاد در يكي از ساختمان‌هاي اداري شهر گرگان استقرار پيدا كرد و ‪ ۳۰۰‬كارشناس وظيفه بررسي نامه‌هاي مردمي به رييس جمهور را به عهده داشتند.
موضوع بررسي نامه‌هاي مردمي چند ماه در اين استان ادامه داشت و تمامي نامه‌هاكه بيش از ‪ ۱۳۵‬هزار فقره بودبررسي و براي پيگيري و رفع مشكلات مردم براساس ساز و كارهاي اجرايي ، به دستگاههاي ذيربط ارجاع داده شد.
پيگيري مصوبات سفر استاني هيات دولت بخشي‌از فعاليت‌هاي دستگاههاي اجرايي را به خود اختصاص داد و تمامي دستگاههاي اجرايي براي تحقق مصوبات دولت تلاش خود را بكار گرفتند.
برگزاري انتخابات سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و خبرگان رهبري مهمترين رويداد سياسي استان در سال ‪ ۸۵‬بوده است.
مهمترين بحثي كه در مورد انتخابات شوراها در افكار عمومي استان پررنگ‌تر بود ، ميزان مشاركت مردم در اين دوره از انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاهاست.
براساس آمار ارايه شده از سوي ستاد انتخابات استان گلستان ميزان مشاركت عمومي در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نسبت به دوره گذشته افزايش قابل توجهي داشته است.
ميزان مشاركت مردم استان در اين انتخابات ‪ ۷۷‬درصد اعلام شده است كه اين مساله نيزبيانگر جدي گرفتن انتخابات شوراها از سوي شهروندان گلستاني بوده است.
مشاركت نسبتا مطلوب مردم گلستان در سومين دوره انتخابات شوراها نيز به علل مختلف بوده كه تنوع قومي و مذهبي اين استان از مهمترين دلايل آن بوده كه اين انتخابات را به صحنه رقابتهاي قومي و مذهبي براي كسب كرسي‌هاي شوراها مبدل ساخت.
مجموعه‌تلاش اين احزاب و نامزدهاي انتخاباتي به همراه تلاش گسترده مسوولان استانداري گلستان براي افزايش ترغيب مردم براي حضور در انتخابات شوراها ، زمينه‌ساز مشاركت مطلوب شهروندان گلستاني در پاي صندوقهاي راي بوده است.
‪ ۷۷‬درصد واجدين شرايط راي استان در انتخابات ‪ ۲۴‬آذرماه شركت كردند كه آمار شركت‌كنندگان نسبت به دوره قبل انتخابات شوراها و نيز مجلس خبرگان رهبري رشد قابل قبولي دارد.
آمار آراي ماخوذه صحيح در اين دوره از انتخابات در استان ‪ ۸۴۴‬هزار و ‪ ۲۳۸‬راي بوده است.
درصد مشاركت واجدين شرايط در سومين دوره شوراهاي اسلامي ‪ ۷۲/۹‬درصد و در سومين دوره مجلس خبرگان رهبري ‪ ۶۴/۵‬درصد بوده است.
در انتخابات ‪ ۲۴‬آذرماه ‪ ۸۵‬كلاله با ‪ ۹۳‬درصد بيشترين و گرگان و گنبدكاووس با ‪ ۷۰‬درصد كمترين تعداد شركت‌كنندگان را داشتند.
در اين دوره از انتخابات دو هزار و ‪۸۷۹‬نفر براي ‪۸۶۳‬شوراي اسلامي روستايي و ‪ ۱۲۶‬نفر براي فعاليت در ‪ ۲۴‬شوراي اسلامي شهر در گلستان برگزيده شده‌اند.
تغيير استاندار از مهمترين مباحثي كه پس از انتخابات در محافل سياسي و خبري استان مطرح شده بود.
در استان گلستان، بازار شايعات و اخبار مربوط به تغيير و تحولات داغ شده و به نوعي به بحث نخست محافل سياسي و مطبوعاتي استان تبديل شده بود.
هرچند كه شايعات تغيير استاندار بارها از سوي "شاعري" استاندار گلستان تكذيب مي‌شد و حتي موجب ناراحتي وي نيز شده بود اما ديري نپاييد كه شاعري خود از رفتنش به وزارت كشور به عنوان معاون پشتيباني وزير خبر داد.
حضور جانشين وزير كشور در گلستان ان هم براي معرفي استاندار جديد همه چيز را روشن كرد چراكه همانطور كه شاعري گفته بود "رضا انجم‌شعاع"به عنوان سرپرست جديد استانداري گلستان منصوب شد.
برگزاري همايش بزرگداشت صدمين سالگرد مشروطه در استرآباد از ديگر اين رويدادها بوده است كه در مردادماه در گرگان برگزارشد.
آشنا كردن نسل جوان با اتفاقات و چهره‌هاي مطرح آن زمان در منطقه كه از مجاهدان جنبش مشروطه بودند و تاريخ غني استرآباد از اهداف اين همايش بوده است.
اين همايش در دو بخش جنبش مشروطيت در بعد ملي و محلي برگزار شد كه در بخش ملي صاحبنظران و استادان دانشگاه از تهران براي سخنراني به گرگان آمدند و در بخش محلي مقالاتي پيرامون جنبش مشروطيت در ايالت استرآباد ارائه شد.
شايد بتوان گفت فعاليت احزاب از شاخص‌هاي بارز در اين استان است چراكه تعداد زيادي حزب در اين استان فعال هستند و در طول سال برنامه‌هايي را به اجرا در مي‌آوردند.
براساس اظهارات برخي از مسوولان ، استان گلستان از نظر سياسي رتبه دوم را در كشور داراست و اين خود نشان‌دهنده اين است كه مردم از درك و شعور سياسي بالايي برخوردار هستند.
احزاب هرچند در استان هنوز به معناي واقعي شكل نگرفته‌اند ولي در مسايل كلان استان نظير انتخاب استاندار و انتخابات نقش موثري ايفا مي‌كنند.
در حوزه مطبوعات نيز امسال چند نشريه محلي ديگر مجوز انتشار گرفتند و تعداد نشريات محلي در اين استان به ‪ ۱۴‬نشريه اعم از فصلنامه، هفته نامه و روزنامه رسيده است.
هرچند تا پيش از اين اغلب نشريات محلي با خط مشي اصلاح‌طلبانه مجوز انتشار گرفته بودند و فعاليت مي‌كردند اما دو نشريه جديد محلي در استان داراي خط فكري اصولگرايي هستند
استان گلستان با توجه به اينكه حدود ده سال است به عنوان استان جديد هويت تازه‌اي يافته است ولي طي اين مدت از شاخصه‌هاي خوبي در زمينه رشد و توسعه برخوردار بوده است
موقعيت مناسب جغرافيايي در زمينه دسترسي به كريدورهاي بين‌المللي حمل و نقل (شمال و جنوب)، بازارهاي آسياي ميانه و ارتباط با استانهاي همجوار و هم مرز با كشور تركمنستان ، وجود تنوع اقليمي و خاك مناسب جهت توسعه فعاليتهاي كشاورزي و صنايع‌تبديلي آن، همچنين وجود بزرگترين مركز استحصال ماهيان خاوياري كشور و امكان احداث صنايع پتروشيمي و صنايع وابسته به گاز به لحاظ عبور خط لوله سراسري گاز از مهمترين قابليتهاي استان گلستان به حساب مي‌آيد.
استاندار گلستان، بسامان رسيدن پروژه‌هاي عمراني را از مهمترين تحولات اقتصادي اين استان در سال ‪ ۸۵‬ذكر كرد و گفت: اين فعاليتها شامل بيش از سه هزار طرح ملي، استاني، تبصره‌اي وانتقالي از سالهاي قبل و از برنامه‌سوم به برنامه چهارم بوده است.
"رضا انجم شعاع" در گفت و گو با ايرنا نقش اين طرحها را در بخشهاي مختلف دولتي بسيار گسترده ، متنوع و اساسي دانست.
به گفته وي، اين فعاليتها از طرفي نيازهاي اوليه مردم را برطرف و از سوي ديگر بستر را براي حضور بخش غيردولتي براي سرمايه‌گذاري دراستان فراهم مي‌كند.
انجم شعاع ادامه‌داد: در سال ‪ ۸۵‬استان گلستان به كارگاهي فعال در تمامي زمينه‌ها تبديل شده كه توسعه زيرساختها و امكانات فرودگاهي و تكميل فرودگاه كلاله از اقدامات انجام شده در سال ‪ ۸۵‬بوده است.
به گفته وي ، همچنين پيگيري ‪ ۱۳‬مصوبه بخش راه و ترابري، آسفالت ‪۳۱۲‬ كيلومتر از راههاي روستايي، تكميل مطالعات و احداث راه‌آهن گرگان به مشهد، ساخت مجتمع پتروشيمي از محل اعتبارات سفر رياست جمهور به گلستان از ديگر فعاليتهاي اقتصادي انجام شده استان در سال جاري بوده است.
استاندار گلستان‌افزود: همچنين در دهه فجر امسال آب آشاميدني يكصد روستاي استان تامين و ‪ ۳۷‬روستا و دو شهر ديگر استان هم گازدار شدند.
انجم شعاع افزود: بهره‌برداري از ‪ ۶۸۵‬طرح توليدي، توسعه شهركهاي صنعتي و كلنگ زني احداث نيروگاه يكهزار مگاواتي علي‌آباد از ديگر اقدامات مهم انجام شده در بخش اقتصادي استان در سال جاري بوده است.
به گفته وي ، توسعه ميزان توليدات بخش كشاورزي در واحد سطح، اجراي پروژه‌هاي احداث باغ در اراضي شيبدار و مزارع در جاده‌ها از ديگر اقداماتي بوده كه منجر به تصويب ‪ ۱۵‬هزار طرح در بخشهاي خصوصي و كارگاههاي زودبازده و ايجاد ‪ ۲۰‬هزار فرصت شغلي در بخشهاي مختلف استان در سال جاري شده است.
به گفته انجم‌شعاع، استان گلستان از نظر اقتصادي در سال جاري(‪ (۸۵‬گامهاي بلندي برداشته كه منجر به ايجاد ارزش افزوده و افزايش توليد ناخالص ملي و سطح رفاه و زندگي مردم خواهد شد.
اين مسئول ارشد گلستان اضافه‌كرد: تعيين جايگاه اقتصادي استان در مقايسه با سال قبل نياز به فعاليتهاي علمي داشته كه پس از پايان سال مالي برآورد و در آينده اعلام مي‌گردد.
انجم شعاع افزود : براي پيمودن با شتاب راه توسعه ، حركت درجهت توسعه پايدار، متوازن و همه جانبه بخشهاي مختلف با حفظ منابع آب و خاك در استان ضروري است.
به گفته وي ، برداشتن موانع سرمايه‌گذاري از ديگر اقداماتي است كه در استان بايد انجام گيرد تا فعاليتهاي عظيم انجام شده بستري براي سرمايه گذاري كارآفرينان و سرمايه‌گذاران باشد.
استاندار گلستان، پيش‌بيني اعتبارات عمراني سال آينده استان را دو هزار ميليارد ريال (‪ ۲۰۰‬ميليارد تومان) اعلام كرد و گفت: اين رقم ‪ ۱۰‬درصد در مقايسه با سال قبل آن، رشد داشته است.
به گفته وي، اعتبارات جاري سال آينده استان مانند ساير استانها با رشد منفي روبرو بوده و رقم آن حدود دو هزار و ‪ ۵۰۰‬ميليارد ريال(‪ ۲۵۰‬ميليارد تومان) خواهد بود.
از آنجايي كه استان گلستان توانمنديهاي فراواني در بخشهاي مختلف دارد لذا، گسترش كشتهاي تخصصي و داراي مزيت نسبي متناسب با شرايط اقليمي استان با تاكيد بر ارتقاي مهارتهاي فني كشاورزي ، يكپارچه‌سازي اراضي ، توسعه و بهبود دامداريهاي نيمه صنعتي و صنعتي ، مهار و ذخيره‌سازي آبهاي سطحي و انتقال آب و بهبود روشهاي آبياري و تامين آب شرب از مسايل اساسي توسعه اقتصادي استان مي‌باشد.
همچنين تقويت و تجهيز شبكه بازرگاني و بازارچه مرزي استان با اولويت بازرگاني خارجي ، گسترش ظرفيتهاي بندري ، محورهاي زميني و هوايي، توسعه صنايع فرآوري موادمعدني، جذب سرمايه‌گذاريهاي بخش غيردولتي و توسعه صنايع استان با تاكيد بر صنايع وابسته و تكنولوژي برتر، مهار سيلاب و كاهش اثرات خشكسالي ، استفاده از مشاركت جنگل نشينان و جوامع محلي در حفاظت ، احيا، توسعه و بهره‌برداري اصولي از جنگلها و مراتع، حفظ و توسعه ذخاير ماهيان خاوياري و استخواني از ديگر مسايلي است كه در توسعه اقتصادي استان گلستان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.